Monday, February 11, 2013

rumah menipu ..


baru kepulangan dari ipoh .. kenduri :)

melihat dari gaya orang dulu yang ada rasa syukur yang tinggi .. atok, ayah, pakcik, sepupu yang merantau biasa akan dilihat mempunyai jati diri lebih ... atok aku lebih lagi ...

jadi , aku merasakan berjalan akan memberi sati dimensi baru dalam hidup .. pengalaman baru .. pengalaman itu pahit dan manis ..

luas berjalan luas pemandangan .. naik motor petang petang round bandar, makan di gerai kampong, cempedak mudah .. hahaha ...

dalam islam, salah satu cara nak kenal kawan adalah dengan bermusafir dengan mereka ... sangat benar :)

oii topik rumah .. apa plak citer pasal jejlan plak nie .. ahahha ... alaaa besa aa .. idea asal nak tulis pasal ren umah .. tapi minda bawa jalan jauh skit .. tu tulis benda len..sat ek ...

harga rumah di ipoh masih dalam kemampuan akal dan logik .. tidak di KL :)


kawan aku baru beli umah aparment, 266k :)

jika ipoh, 250k, semi D atau banglo .. sebab pakcik aku buat umah banglo dia 120 k je .... hehehe  ... just imaging 250k, mean double umah pakcik aku tu aa .. hahahahha ...

aku dan kawan aku nie senasib ... umor emningkat.kelangsungan hidop pun seiringan..ada orang rumah..pastu ada baby..pastu terus terus laa hidop itu ...

ok nie nak lencong jauh skit .. tapi aku still citer pasla umah .. depan umah pakcik aku tu, ada sorang pakcik duduk..banglo 2 tingkat .. rezeki dapat berbual dengan dia ..

dia pencen kerajaan .. pegaweeii unit beruniform ... dalam syok berbual, ada terselit pasal umah .. kata dia .. rumah di johor kebanyakkan orang singapore beli .. aku cuba menidakkan tapi dari cerita dia, memang logik untuk dipercayai ... so setakat ini dah 2 orang johor cakap benda yang sama..soran lagi adalah ketua konselor sekolah aku ...

sebelom ke ipoh, aku ada berbual dengan kawan aku yang beli apartment tu, dia cakap harga umah tidak akan dapat dikawal oleh kerajaan unless kerajaan kuar duit buat umah untuk rakyat cam PPR,PKNS .. aku bersetuju dengan dia .. menukar kerajaan belom tentu kerajaan baru akan buat benda nie .. hahahahahahaha ... masing masing nak untong dik oiii .. :p

jengjeng jeng ... ok nak sambung pasal tipu umah nie .. hahahahahah

kata orang rumah sendiri pastu sendiri juga nak dudok, buat laa elok .. aku setuju .. so dengan tiada pengalaman langsong reno umah nie .. maka aku dengan baik hati meminta pandangan ramai pihak .. 

tukang yang buat rumah nenek aku untuk reno table top, plaster siling, dan sliding window 3 daun amik 2.5k .. tapi details tiles dia tak bagi ..


pastu CC sekolah ada cadang amik sorang tukang nie koje kemas tapi lambat wat koje .. dia wat reno kat sekolah ... aku tgk hasil koje dia kat sekolah kemas, harga murah ..so aku pun bawa dia pi umah dan bagi harga ...

sebelom dia bagi harga, aku cakap, ada tukang amik 2.2k untuk reno table top, plaster siling, dan sliding window 3 daun.. lepas tengok dia cakap 2.3k .. aku cakap ok sebab aku mintak tile yang harga sekeping rm 40 .. hehehehe..

sudah tu aku pun terus bagi 1k kat dia pada 21.1.13 .. wat modal beli barang .. ayat dia masa dapat duit tu, 

 rumah ko tu dlam 4 hari siap laa ... 

weiiii sape x syok dengar ayat dia kan . cepat tol koje ... lepas 4 hari aku call aa dia .. dia boleh cakap tak siap lagi sebab dia ada projek kat umah cina, sian cina nak raya cina so kene wat cina dulu .. hampehh sudah mula kelihatan ....

hati gua sudah berbulu ... 

pastu sudahnya 31.1.13 baru dia wat plaster siling ... masa janji dengan wak tukang rumah nenek aku tu , amik harga 500 untuk siling, siap tukar tulang siling .. so dengan tukang sekolah ne pun aku cakap aa benda yang sama ...

sekali masa aku tengok dia pasang plaster siling, aku terperasan satu benda ... tulang siling dia tak tukar ... tulang siap dah kene makan anai anai .. tapi dia cakap kuat lagi sebab tak ada rumah anai anai dah ... hahahhahahahahahahahah ... bravoo bravoo .... 

aku dah mula bebulu ...

pastu 2.2.13 sabtu dia cakap dia upah cina pasang table top sebab dia nak nampak kemas..upah je diap cakap rm600 .. kagum gak aku dnegan kesungguhan dia sanggup amik upah tinggi ... sekali aku tengok aa tile yang dia guna ...white horse harga rm 20 sekeping ... tiawwww sungguh ..

pastu sampai skarang aku call tak dapat dapat ... adehhhhh ......... pulang dari ipoh cadang terus nak pi umah tu bawa sepupu aku tengko, tapi tukang sekolah nie tak dak .. adoiiiiiiii .... dah 4x aku call sehari .. tak angkat .. mmg tiawwwwwww sungguh ...

haa good newssss....... aku baru sat nie .. 11.2.13, jam 3.32pm dapat cakap dengan tikang sekolah tu .. hahahaha .. dengan nada selamba lagi seronok dia cakap.. 

**** setelah hampir 20 hari dapat rm 1000 .... hahahhaa

aku kat johor nie, umah ko tu nanti aku siapkan ..  
 
jangan salahkan melayu yang tidak mahu menolong melayu :).. pengalaman itu mengajar .. hehehe
 
maka apa yang aku boleh cakap adalah .... 

1st - kalau nak buat reno rumah, amik laa orang yang tak bape nak kenal sebab kalau nak maki marah tak puas hati tak ikot spec senang nak tukar ....

2nd -  jangan bayar penuh .. half pun jangan kalau boleh .. kalau dpat siap baru bayar lagi bagus .. 

** kalau cina, ada yang sampai cakap siap baru bayar, tapi kalau tak cantik atau tak puas hati jangan bayar langsung... hohoho ... memang cina berani melayu siap mintak full .. hahahahhahaha

3rd - pastikan ada hitam putih yang jelas apa yang akan ditukar .. aku kene tipu kat jenis tile dan tak tukar tulang siling .. :)

4th - masa nak siapkan .. pastikan jelas ...

ini je laa kot yang aku boleh cakap sebab sume benda nie aku dah kene .. hahahahahahahahhah ...

kalau tempah baju ok lagi amik kawan ... sebab baju kawen aku buat kat kawan .. siap dapat baju free satu :)

ok apa apa pun..anggap saja cabaran .. ada sorang kawan baik aku cakap ..

bapak dia ajar anak anak supaya sentiasa bersabar dan bersangka baik terhadap orang lain ...

ok semuga kepada sesiapa yang nak reno umah .. dapat tukang yang elok jujur dan amanah :)

semuga berjumpa lagi .. selamat hari baru cina ...

selamat soping ..

take care all .. 

senyum :)   

No comments:

Post a Comment