Tuesday, March 29, 2011

keperluan itu ...........

salam .. harap semua berada dalam keadaan sehat bersama orang tersayang ....

ada banyak perkara yang pusing pusing dalam kepala nie..asal aku berada dalam keadaan keseorangan.mula aa benda benda nie kuar...tapi dok penin menanti kehadiran pensyarah penyelia nie..dia sorok plak..suh aku fokus utk sesi aa tu..hehe...ahad lepas pi ipoh nek bus..aku dok sorang sebab aku nak tidoq..hehehe...dalam masa nak tido tu...benda nie datang lagi....

tak de laa berat sangat pun..tapi selalu memikirkan apa yang manusia mahu dan apakah itu satu keperluan .. aku tak pernah nafi manusia nie hidup saling berkomunukasi antara satu sama lain.so hasil komunikasi ni akan wujud komuniti .. dalam mewujudkan komuniti nie ....... (aku sendiri dah penin nak pusing ..hahahahahahah ....) .. ok camnie aa...

manusia nie saling memerlukan ... benda nie gak laa selalu aku sembang santai dengan pelajar aku terutama perempuan....

" cikgu, saya nak tanya..macam mana kalau saya rasa pakwe saya dah tak sayang saya ?"

soalan nie adalah antara soalan yang menunjukkan manusia perlu akan hubungan dengan manusia lain untuk hidup (baca : rasa selesa.dipunyai.dikasihi.ada yang ambil berat ..).. ini keperluan .. dan selalu manusia itu akan dapat apa yang dia perlukan..kalau tak dapat tu..anggap aa tu kemahuan anda semata-mata ... (terasa gak sebab banyak lagi benda yang aku mahu tapi tak dapat lagi..hahahahah...)

ok .. kepada pelajar aku..selalu aku ingatkan ..mereka adalah zaman remaja..warna warni zaman remaja adalah amat sangat berbeza .. setiap yang dewasa (tetiba rasa dah matang habis..hahaha...) yang pernah melalui zaman ini sangat aaa amat faham akan perasaan itu...perasaan ingin disayangi dan dipunyai oleh orang lain .. mmmm.... zaman nie laa anak membesar dan keluarga sangat sibuk kecuali aa kalau mak dia tak okje dan dok umah .. ada orang gaji tidak menjamin anak ini kana menjadi baik ...

masalah dalam menilai kasih sayang jug akaan wujud dalam pemikiran remaja tadi..contohnya kalau mak marah sebab turun makan lambat..dia akan menyatakan mak dah tak sayang dia...mmm..wahh senang betol kamu menilai keluarga kami ... (aku semakin penin nak sambung menulis sebab benda yang aku nak tulis adalah pasal teamwork or dependent .. hehehe) .. ok tak pe..sambung balik .....

hasil daripada kemarahan kepada ibu itu tadi..si anak akan melayan perasaan hingga merasakan mak dah tak sayang dia lantas pi sekolah dan cari couple..dengan harapan ada tempat mengadu...mm..bunyi cam besa je kan citer nie..alaa common sangat aa citer nie kan..tak de kesan pe pun ...
ok .. nie aku nak citer hasil dari sembang sembang aku dengan sorang student perempuan masa turun dari bukit larut sabtu lepas......pelajar nie merasakan parents tak sayang dia dan terlalu mengongkong..dia pun tau sebab pe famly wat camtu..tapi kat sini dia ada couple..selepas 1 tahun bermadu kasih sayang bersama dia rasa pakwe dia nie dah tak sayang dia...pastu masa cuti sekolah..classmate pakwe dia men msg dengan dia..dan gadis nie merasa akan di "caringkan" oleh lelaki yang msg-msg nie tadi...ehh kemana rasa kasih dan sayang kat pakwe dia...sebab nya .......

"alaa..saya couple dengan botak tu pun suka suka je...bukan nak kawen dengan dia pun cikgu ... seronok tengok kawan lain ada laki yang layan ..msg malam malam ... best cikgu ...tapi lepas cuti akhir tahun tu .. dia dah tak msg saya...saya rasa dia dah tak sayang saya....tu yang saya msg kawan dia ...." (aku letak watak nie pun..bukan korang kenal..hatta aku letak nama penuh pun tak dak sape kenaii aa.. ;p)

so kesimpulan yang aku wat hasil borak borak aku dengan dia...dia rasa tak disayangi oleh keluarga..tu yang nak couple..pastu dah ada pakwe..pakwe plak wat tak layan..lagi laa tensen..ehhh aaaa dia nie tulis..tak den kaitan langsung...

leeeeeekkkkkkkkkk luuuuuuuuuuu..............

ok memula kau sembang pasal komunikasi dan keperluan manusia hidup bersama..so apa yang aku story adalah salah komunikasi dalam keluarga nie menyebabkan keperluan remaja tadi menjadi tak ketahuan..remaja kot..kepala nie pk perlu nampak hebat dari orang lain dan menjadi perhatian umum..kadang tgk remaja nie nak gelak pun ada gak (aku pun sama gak dulu..ingat lagi zaman aku pakai kasut DC kuar sg. wang..hahahahaha...lawak lawak..)

so selalu laa akan keluar dari mulut aku kepada pelajar ... adalah lebih baik kamu belajar dan bahagiaan keluarga..kalau ada kemampuan .. gerak laa setapak kehadapan dalam kehidupan..kahwin laa...selalu juga akan di brainwash pelajar pelajar agar berfikir sebelum bertindak ... hehehe...

ok ok..apa yang aku tulis nie totally out of topic awal aku..yang aku tulis nie fresh kuar dalam dalam kepala aku yang serabut pikir sok lect nak datang observe...dan akan diobserve pada malam hari..diulangi..malam hari...hahahahahhahaha....what a history kene observe malam..

ok akhir kata dalam post nie..aku nak wat pe yang patut...buku log aku 7 minggu dah tak hantar kat pengetua..hahahahahah.....pepandai aa ko nak menjawab dengan cik aziz sok akram oii..hahaha...

ok ok..semuag anda semua happy bersama orang tersayang..aku di perantauan menimba ilmu apa yang perlu..hehehe...semuga anda dapat apa yang anda mahu dan perlu..nak lebih,usaha lebih aa..hehehe..

ok take care all...miss you especially to family & dudes...senyum selalu...
jalani hidup dengan senyuman...

No comments:

Post a Comment