Sunday, May 19, 2013

keluarga nombor dua

berkata tentang sayang tampak mudah dan seronok .. ada yang mengatakan cinta itu subjektif sama seperti cantik dan beautiful .. hehe....

sayang juga boleh dibahagi kepada pelbagai erti .. kasih yang terbahagi juga berbeza kepada manusia, individu, organisma, identiti .. setiap satu ini juga ada bahagiannya ... wahh besar sungguh erti sayang ... belum masuk rindu, kasih, manja, geram, marah, benci hoho.......

ok ok..sebelum mengarut lebih . elok kiranya aku terus dengan isi yang tak berapa nak berisi..hehe...

sayang kepada keluarga adalah sangat bagus dan baik .. kawan mungkin mampu membantu akan tetapi keluarga adalah pembantu.. bukan pembantu rumah tapi pembantu dalam selesaikan masalah kit asemua.. ayat ini agak kurang sesuai dan tidak benar jika dibaca oleh remaja yang dalam peringkat storm n form .. umur lebih kuang dalam 12 - 17 tahun .. umor ini yang selalu nak perhatian dari aspek penghargaan diri, sokongan keluarga dalam aktiviti mereka..

tidak semua dapat merasa peringkat ini dengan aman damai seronok monok .. boleh kata semua remaja umor nie cari kawan sebagai tempat lepas tekanan..ada yang berkongsi mengenai masalah keluarga, sekolah, cikgu, cinta ... aku tidak terlepas...

" ahhh keluarga tak pernah wujud dan tak penting langsung dalam hidup aku " - ayat sebegini rupa pernah tebal dan terluah dilubuk hati semua .. tapi syukur kerana hanya dihati dan tidak pernha terluah kepada sesiapa.. 

andai ayat ini terluah ketika umor umor bodoh nak tunjuk pandai...rasa binasa kecewa terkilan jiwa...sekali fikir kembali dilimpah selaut syukur kepada illahi...

ok sambung.hehehe....sekarang umor dah 24 (baca 23 ...) tinggal dengan keluarga dan belum ada kerja tetap ... sebab pe..sebab aku depend on kerajaan yang aku pasti perlu ditukar (sesekali nak gak rasa kepimpinan dan muka baru pimpinan negara .. hehehe. ..)

tinggal bersama kelurga adalah sangat mmmmmmmmmmmmmm . ......... tah selesa laa..jimat dan selamat... (kepada yang belum kawen dan dodok dekat dengan keluarga... tak perlu gatal gatal nak sewa umah kot..dok dengan famly jimat..sewa api air makan..save dekat 500..bagi mak korang 300 .. ada lagi balance 200 ... hahahahaha ............ ;p pepandai je aku nie...

mmmmm .... mengarut dah ....... hishh .....ok ok...sembang pasal makan aa..hehehe....makan kat umah nie kadang nampak tak sedap besa besa dan  cam kurang mud tapi seronok sebab bebas makan kat mana pun..nak makan bawah meja depan TV kat dapur atas mesin basuh tepi peti sejuk..bebas ..................

apa yang lagi best adalah bila anda makan masakan ibu dengan rasa syukur...aku yang pernah jauh dengan keluarga sangat terasa dengan perkara ini...ada benda yang aku nak share masa pi praktikum kat bagan serai tapi tak ter"share" .... so ada ruang menulis a.k.a merepek nie..aku selitkan gak aa...

ada 2 kisah... 1st kalau sape yang pernah dok jauh dan kompom ada sekali sekala tersekat sedikit sumber kewangan..kepada yang biasa mintak keluarga duit mungkin tidak terasa..tapi aku boleh kira dengan jari sebelah tangan je bape kali aku mintak duit kat bapak aku..yang bapak aku bagi bnyak kali aa...tau tau ada kat atas meja bilikkan..tak kan nak bising..diam diam amik dah aaa...hahhahaa......

ok sambung..sebab kurang duit nie ..ada yang ikat perut.makan je apa yang ada wat hilang lapo..makan benda yang tak pernah makan...makan nasi bujang..hutang kawan kawan . tapi merokok..bodoh..sangat bodoh...even ko tak guna duit aku tapi merokok membazir....hishhhhhh........

makan benda yang aku tak suka adalah benda yang aku kene masa praktikum..sangat terkesan hingga sekarang..masa tu yang ada hanya lauk sayur pahit peria tu..adoii..dah lapo tahap meggigil ..adoiiiiiii..........gagah gak aa senyum senyum pahit sambil makan...kesannya..kalau mak aku masak skang sayur tu..aku makan sampai habis..hahahhahahahaha.........sungguh sangat perit jadi perantau ...... tapi sume itu silibus pelajaran remaja peringkat 5 .. hehehehe......

2nd pasal dah dok umah famly nie...so makan mak aku masak....kejadian bermula hari tu aku koje full..balik malam, mak aku msg ada lauk ... aku pun reply

" ok mi..balik nie akram makan...letak seketul je ayam mie..diet..hehehe"

sampai je umah benda 1st aku wat bukak tudung saji...nahh amikk ko..seperiukk lauk kari ayam..ada 6 ketul ayam camtu aa..hahahahhahahaha.........dalam hati cakap nie camne nak diet..hahaha...

enak dan berselera...

disini terpulang kepada pemikiran pembaca untuk menilai...manusia dibesarkan dari perlnagai sekitaran..jadi penilaian akan berbeza mengikut penilaian sendiri ... sirius aku tak marah dan tak kesah .. just enjoy your life..and learn sumtin ... adalah lebih baik jika mengambil yang baik baik dan berguna dan buang jauh jauh yang boleh membawa kepada binasa .. :)

jika menulis tentang keluarga, sedih terselit dihati jika dikenang keluarga suatu ketika dahulu ... bukan orang senang ... tapi tidak pernah merungut dan memberi alasan miskin sebagai alasan untuk berjaya ...

anak anak yang berjaya bukan dari aspek pencapaian akademik yang tinggi, selaut harta mewah kaya raya dari rambut hingga ke tumit dari kereta rumah kerja yang bergaji besar ada bisnes sana sini ... tpi anak yang kaya adalah tidak tinggal agama walau dimana dia berada .. didalam kereta mewah ada alunan zikir, dalam rumah besar ada ruang solat yang selesa, di pejabat miliknya semua pekerja disua dengan agama ... hebat ... tapi tidak ramai..

segala didikan semasa kecil terlekat pahat kekal djiwa membentuk manusia yang unggul ... semuanya jika didasari dengan agama .... mmmmm ........

agak serabut gak menulis gini .. hehe...ditulis satu artikel di 2 masa yang berbeza .. ibarat menulis menurut 2 perasaan berbeza dari insan yang sama .. masih gagah menulis walau agak kurang berperasaan ... ;p

sambung skit ... akhir zaman ini angin perubahan dilihat sangat kencang ... kemunculan ust azhar idrus sangat terasa bahangnya ... siapa pernah menonton ceramahnya pasti akan terasa ... tetapi akan lebih terasa jika pernah bersua muka dan berjabat salam dengannya.... hebat ...jiwa anak muda diisi dengan agama yang disampai secara santai dan bersahaja .. hebat orangnya ...

semuga terus tumbuh dan semakin ramai ilmuan islam seperti ini ... sebenarnya start dari ayat "anak anak yang berjaya tu" adalah hasil penilaian aku atas ceramah ust azhar idrus ... apa yang lebih tersirat adalah jika anak anak diberi kasih sayang disulam dengan agama, maka dengan izinnya hebatlah anak itu suatu hari kelak ... :)

hope mana yang tak faham tu .. buat buat faham laa ek .. hgehehehe......

post ini ditulis pada 2011 ... semasa kerja di british india GE mall .. kini mei 2013 ... maka sekadar berkongsi rasa hati muda bujang dahulu :)

senyum 

No comments:

Post a Comment