Monday, March 2, 2015

kisah tipu ... semalam siap esok buat ... part IIII

Assalamu a'laikum ...
syukur dan gembira adalah nikmat besar antara nikmat nikmat besar yang lain.

segala puji dan puja buat yang selayaknya, tiada lain kepada ALLAH jua sehala syukur di junjung :) semuga sentiasa kita dalam lindungan rahmat kasih sayangNya :)
 
juga buat kekasihNya yang senantiasa di damba kasih sayang dan syafaatnya kelak. muga muga kita semua sentiasa berada bersama orang beriman maka kelak menjadi orang beriman juga kita sebelum pergi selamanya :)
 
ok.. tak kala kepala di henyak perkara utama dalam kerja hati memberontak mahu menulis juga hutang lepas yang tak berapa nak lepas .. ok tajuk kali ini bertepatan dengan isi kandungannya .. maka part 3 yang lepas sudah boleh diabaikan sebab bukan review pasal rumah pun :)

part I - pos yang paling banyak pasal rumah
 
part II -  pos nie dah update pasal detail skit dalam rumah

part III - review pasal buku (tak de kaitan langsung pasal rumah . hehehe) cuma dalam bab pos nie ada janji pasal water filter outdoor, ekzos fan, dan .. awning rumah (bergambor) maka dalam pos 4 nie .. hope terlangsailah sudah hutan gambo .. hehehe ...

ok . we will go part by part . firstly let me introduce ,, haha .. ok 1st pasal outdoor water filter ..
 
nie adalah water filter (wf) yang biasa aka murah range harga dalam rm 15 - 45. tempat asal pasang wf nie adalah meter air lama, so sebab tengok meter tu dah tak de fungsi sebab kat luar pun ada dah meter, maka amik keputusan utk buang meter dan bubuh wf nie .. cuma ada beberapa kekurangan wf nie .. paling ketara adalah balang mudah retak. yang nie dah masuk balang ke tiga. kepala (biru) ok, tapi yang balang lutsinar tu .. then air mudah menitik, tak boleh ketat sangat, tips utk air kurang menitik adalah ketatkan balang tu guna tangan je, dan bubuh white tape (utk paip) kat alur tu .. sekian dimaklumkan :)
 
ok .. yang biru belakang tu adalah wf brand 3m, beli kat kepong. boleh baca part 2.. sekali beli dngan wf dalam rumah ..
 
ok .. nie dah siap pasang... dan pemasnagan dalam gambor ini dalah pemasangan yang tidak mengikut spesifikasi yang telah kerajaan langit  ditetapkan syarikat 3m :) ... nie memang asal tangkap muat punya kerja tapi boleh je .. air laju juga .. no probeleemoo :) ..
 
nak cantik pasang laa ikot spek .. kalau perasan, paip dari wf lama ke wf baru tu ada bengkok skit .. dan bengkok tu adalah hasil kerja yang memang perlu sebab ..... salah ukur masa potong .. dan paip susah masuk..hgahahahha... layan jo laa..janjii air bersihhh :)
  
 
ok nie full set depan umah .. selesai bab wf outdoor ...

nie masuk part ekzos fan (ef) dalam wash room plak..
 
beli ef nie kat pudu, brand kdk saiz 8' .. pudu memang mudah dan murah dapat .. nak lagi power beli kat deret kedai lama sebaris dengan public bank ..kalau yang seberang jalan tu cam kurengg skit ..
 
nie masa memasang . nampak mudah sangat . yaa mudah .. hahahah .. tapi x pe laahh .. bagi je orang yang mahir pasang .. wayar on ef nie sekali dengan lampu . so dengan meng'ON' lampu, secara automatis akan ter'ON' lah ef nie .. hehehe ...

kalau ada bajet lebih, beli lah yang siling punya.. seba yang dalam gambo nie utk wall punya .. sebab tukang kata wall pun dia boleh pasang, sama je .. hahahah .. cuma kurangnya kalau beli wall ef utk letak kat siling adalah tingkap belakang dia kadang bukak kadang x .. tu je :) ok selesai bab ef .. sebab janji bak share gambo je pun :)

tadaaaa taradddaaaa .... part baru .. tetiba rasa tajuk tipu tak sesuai plak .. hahahahha ... sebab yang tipu besorrr2 sume dah setel .. mm ...

ok gang .. part awning akan dinukil dalam bab yang lain yoo .. bab 5 :)

jangan marah . ada urusan yang perlu di selesaikan segera nie haa .. 

sekodor itu, baik itu dari ALLAH, kurang itu dari kelemahan saya .. muga sama sama kita ditetapkan hati dalam agamaNYA .. ada rezeki jumpa lagi .. senyum :)

ada rezeki dapat laa jumpa dalam part 5 iaitu baba awning...
 
senyum :)

No comments:

Post a Comment